Modellfly
hobby
-
På
denne siden er det
meningen å gi et lite
innblikk i hva denne
sporten eller hobbyen går ut
på. Når vi skriver sport
/ hobby så er det slik
at mange har (definert) dette som
hobby men det er også
noen som utøver dette
også som en sport. De
aller fleste klubbene i
Norge er medlem av
NLF/NAK som automatisk
også bidrar til at du
automatisk også er medlem av Norges Idrettsforbund.
Det arrangeres stevner
og konkurr- anser
nasjonalt og
internasjonalt. Dette
innebærer også en rekke
fordeler med tanke på
ikke minst forsikring etc. som
er meget viktig å innehå.
Flertallet
derimot har
hobbyen for
kosens skyld og
det sosiale. På
denne siden kommer vi
mest inn på den delen
som har med hobbyen og
gjøre og hva den
innebærer. Hvis du er mer
interessert kan du finne mer
info om dette her på
Modellflyseksjonen
(forbundet vårt)
-
-
I
Bamble modellflyklubb er
de fleste medlemmene
mest opptatt med fly. Vi
har også medlemmer som
driver med modell- helikopter, også det en
meget fasinerende hobby.
Flyene og helikopterene
drives som regel av en
glowmotor, men vi har
også vanlige
bensinmotorer,
elektromotorer og ikke
minst
-
turbin jet
motorer som det er
kommet mer og
mer sv i de
senere år. Disse
relateres
naturligvis til
en liten gruppe
da modellene
krever større
områder en
vanlige
modellfly.
-
Vi legger til
grunn at en
nybegynner pakke
er relativ
billig og det er
her en bør
begynne før en
kjøper noe
dyrere utstyr.
Mange har gjort
tabben før og
skaffet seg
ubrukelig utstyr
som de ikke
behersker og
interessen har
vært kortvarig.
Klubbmniljøene
er sterkt i
vekst og
intensjonen er
også å få
nybegynner inn i
hobbyen på
riktig måte med
en gang.
-
Det er derfor
viktig at en
umiddelbart får
kyndig hjelp til
kjøp av utstyr
etc. omgående.
Det treng ingen
forkunnskaper
for å starte
denne hobby, kun
interesse og
godt humør.
-
-
Nedenfor ser du
noe av utstyr
som brukes i
hobbyen.
Radio (computerradio)
Servo
Glowmotor
Glowmotor - animasjon
Turbin
Bensinmotor
Flyene fåes kjøpt som
byggesett (kit), eller
ferdig bygd (ARF). Noen
bygger også flyene sine
fra bunn eller ut i fra tegninger.
Dessverre er byggesett
blitt en mangelvare ut i
fra dagens marked.
Flyene deles grovt
inn i disse kategoriene.
-
Trainere: Det er
her du starter for og lære å
fly. Stabilitet i alle
hastigheter er ting som
kjennetegner en trainer. Den
skal mer eller mindre
også være
selvopprettende om
stikka slippes i
horisontalplanet mm.
-
Her er
flyene bygd i målestokk
og er så lik
-
orginalen som
mulig.
-
Dette er
fly som er konstruert
for de mest spektakulære
-
øvelser i lufta.
Dette populært i
gamle dager
kallt
snittflyvning.
-
Kanskje er det dette som
imponerer de fleste?
-
Dette kan være scalafly
eller fly som spesiellt
er beregnet på
-
å fly rent i eks.
gruppene F3A eller IMAC.
Legger til grunn at
-
i F3A gruppen er oftest
flyene ikke scala, men
bygget med tanke på de
øvelser som er fastsatt
av lovverket.
-
Her er
det vanlig med skalafly
fra 1. og 2. verdenskrig.
-
Dette er nok det
vanskeligste og
skape i
modellflyform
når
-
det gjelder scalalikhet
til orginalen.
Over hele verden
arrangeres det
konkurranser
innen denne gren
om å skape
-
den ultimate
likhet i
detaljert form.
-
Her er det
jagerflyene som
dominerer, men det
finnes
-
også innslag av
passasjerfly og da er de
som regel
-
veldig store som vist under.
-
Dette bildet
viser modell av
den nye Aribus
A380
-
med 4 turbiner
og med et
vingespenn på
over 6 meter.
Blant helikopterfolket
i dette miljøet er det
metanol/nitro drevne
helikopter som er det mest vanlige.
Men det finnes også de
som har
vanlige
bensinmotorer i
helikopteret.
Det
finnes til og med
modellhelikopter med
turbin, men dette er
ikke
vanlig. I dag er
det kommet endel
elektrohelikoptere
på markedet
som har ytelse
nesten lik
glowmotoren.
Og
lære å fly helikopter
krever tålmodighet da
dette kanskje
er det
mest krevende innen RC
hobbyen. Men når du
først mestrer det så er
det veldig gøy. I
tillegg til at det tar
tid og lære å fly, er det
også mye teknisk og sette
seg inn i.
Innen
modellhelikopter
er det mer
detaljer
på helikopteret som
avgjør om helikopteret
er et scala. I diverse
nettbutikker kan man
kjøpe skalakropp til
helikopteret sitt og kle
på
dette/mekanikken.
Man får
dermed da et mer eller mindre
skalahelikopter.
Ellers presenteres et
"knippe" scalamodeller
under.
Trykk
her
så får du hjelp til å
komme i gang.
|